خودنگاری در ادبیات مدرن فرانسه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده انسیه غفوریان ابدی
- استاد راهنما مهران زنده بودی جمشید آذری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
خودنگاری عبارت از تمام آثاری است که یک فرد از خود به جای می گذارد و بنا بر این تعریف تمام آثار هنری یک هنرمند هم می تواند خودنگاری باشد..همچنین تمام حالات و عواطف هنرمند، چه با قلم و چه با دوربین باشد، این خود اوست که پشت اثر ایستاده و لحظه خلق اثر همواره به نام او ثبت است. بنابراین نمی توان مرزی مشخص و تصوری واضح از «خودنگاری» به دست داد.. در این نوع ادبی "من"نویسنده بسیار پررنگ می شود تا حدی که در بعضی اوقات ، نویسنده را دچار یک خودشیفتگی می کند. اتوبیوگرافی نیز در زیر مجموعه خودنگاری قرار میگیرد.اتوبیوگرافی به آثاری گفته می شود که شرح حال افراد و رخدادهای زندگی آنان ضمن تحلیل و توصیف جریانهای فکری، سیاسی و اجتماعی زمان ایشان، به قلم خود آن اشخاص نوشته می شود. در نگارش این گونه آثار اگر نویسنده هوشمند و نکته بین و خوش قلم باشد، خاطراتی را به رشته تحریر خواهد کشید که در جای دیگر نمی توان یافت.
منابع مشابه
مرگ در آینۀ ادبیات فرانسه
برای بررسی مرگ در ادبیات قرن بیستم فرانسه، باید طی یک نظر اجمالی به انسان در آینۀ مرگ و رویارویی وی با این واقعیت همیشه موجود پرداخت و سپس انعکاس آن را در صفحۀ تمام نمای ادبیات بررسی کرد. با توجه به حضور فراگیر مرگ در تمام انواع ادبی، می توان ارتباط مستقیم ادبیات و مرگ را به خوبی دریافت. این پدیده هر قدر هم استثنایی باشد، به طرز غیر قابل اجتنابی در محدودۀ زبان نیز جای داشته و زبان از هزاران سال...
متن کاملاسطوره و ادبیات مدرن
بررسی نقش و جایگاه اسطورهها در ادبیات مدرن و رویکرد تأملبرانگیز نویسندگان مدرنیست به بینش اسطورهای، در عصر و زمانهای که بیشک استیلای دانش در تمامی عرصههای تفکر و حیات، بیاعتباری مطلق چنین بینشی را گریزناپذیر مینماید، موضوعی است که محل تأمل مقالة پیشرو بهشمار میرود. بر مبنای رهیافت حاصل از این پژوهش، از جمله مهمترین دلایل حضور اسطورههای کهن در پیکرة آثار ادبی مدرن را میتوان در موا...
متن کاملرمان آموزشی در ادبیات قرن نوزده فرانسه
رمانهای آموزشی درقرن نوزده فرانسه از جمله رمانهای رﺋالیستی می باشند که به خواننده واقعیت را همان گونه که هست نشان می دهند. این نوع از رمانها به عنوان وسیله ای جهت تجزیه و تحلیل اشکال مذهبی٬ سیاسی و اقتصادی قرن نوزده به حساب می آیند. این جستجو و کنکاش اجتماعی توسط قهرمان این رمانها صورت می گیرد٬ قهرمانی که سعی دارد در جامعه ی به هم ریخته و آشفته سیاسی و اجتماعی قرن نوزده مراحل پیشرفت و ترقی را ط...
متن کاملشعر مصور در ادبیات فارسی و فرانسه
«شعر مصور» نوعی شعر است که در آن واژگان نقش بسزایی در ترسیم تصویر ایفا میکنند و خواننده با کنار هم نهادن و تلفیق کلمات، شعر را باز میآفریند. در این گونه شعر، نحوه چینش اجزای آوایی و واژگانی شعر و چگونگی قرار گرفتن مصراعها، تصویری را به نمایش میگذارد که بیانگر محتوای شعر یا صور خیال آن است. در این مقاله بر آنایم به مقایسه تطبیقی نمونههای مختلف شعرهای تصویری ادبیات کهن و معاصر فارسی و فرانس...
متن کاملشعر مصور در ادبیات فارسی و فرانسه
«شعر مصور» نوعی شعر است که در آن واژگان نقش بسزایی در ترسیم تصویر ایفا میکنند و خواننده با کنار هم نهادن و تلفیق کلمات، شعر را باز میآفریند. در این گونه شعر، نحوه چینش اجزای آوایی و واژگانی شعر و چگونگی قرار گرفتن مصراعها، تصویری را به نمایش میگذارد که بیانگر محتوای شعر یا صور خیال آن است. در این مقاله بر آنایم به مقایسه تطبیقی نمونههای مختلف شعرهای تصویری ادبیات کهن و معاصر فارسی و فرانس...
متن کاملسیمای ناپلئون بناپارت در ادبیات فرانسه
در ادبیات(های)کشورهای جهان،گاهی،برخی از شخصیتهای بزرگ سیاسی،با اقدامات برجستهء منفی یا مثبت خود الهام بخش شعرا و نویسندگان بسیاری بودهاند.در ادبیات قرن نوزدهم فرانسه این نقش مهم را ناپلئون اول،امپراطور فرانسه از سال 1304 تا 1814،بازی کرده است.در این نوشته سعی ما بر این است که جایگاه او را در آثار چند تن از نویسندگان و شعرای بزرگ قرن نوزدهم فرانسه نشان دهیم.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023